Kultúra

Valódi lövöldözős háborúvá fajult az elmúlt évtized legnagyobb rapcsatája

Mohos MátéMohos Máté

2024. május 8. 14:45

Bedörrent a szexuális abúzussal és pedofíliával vádolt megasztár Drake és az egyik legjobb élő szövegírónak tartott rapper, Kendrick Lamar rapcsatája, amely nemcsak egy évtizedes konfliktust zárhat le, de a modern hiphop egy korszakát is. A dörrenés szó szerint értendő, szerdán ugyanis lövöldözés volt Drake házánál.

Egyre vadabb, keserűbb és személyesebb lesz a mai könnyűzene két meghatározó rappere, Drake és Kendrick Lamar közti konfliktus. A múlt évtized elején befutó zenészek korábban még közös számot is készítettek, ám az évek során elhidegült a viszonyuk. Különösen a fekete amerikai kultúrát és a spiritualitást hangsúlyozó, Pulitzer-díjjal is kitüntetett Lamar kezdett megorrolni az üresnek és imposztornak gondolt kanadai sztárra, aki az utóbbi másfél évtized egyik legnagyobb hatású alkotója. Ám Drake volt az, aki először kezdett eszélni a támadó dalokban nemcsak ellenfeléről, hanem annak családtagjairól is, amivel visszafordíthatatlanul eldurvult a konfliktus.

Lamar a hiphop-rajongók és a kritikusok többsége szemében május 3-án nyerte meg a hosszú ideje tartó csatározást, amikor kiadta a Meet the Grahams című dalt mindössze fél órával azután, hogy Drake megjelentette a saját kekeckedős nótáját. Ebben Lamar félelmetes tehetséggel, kiélvezett keserűséggel, és szabadjára engedett úri brutalitással oltja szét Drake-et a családtagjain, eltitkolt barátnőin és elhagyott gyerekein keresztül.

A 2013-ban kezdődött konfliktus korábban még csak arról szólt, hogy a két legmeghatározóbbnak tartott jelenlegi hiphop-előadó közül ki a tehetségesebb, valódibb, értékesebb. 

Azonban 2024-re odáig jutott a két előadó, hogy nők és kiskorúak ellen elkövetett bűncselekményekkel vádolják egymást, és olyan őszintén kívánják egymás halálát, mint kisgyerek a Mikulás érkezését.

Mostanra pedig odáig fajult a dolog, hogy Drake torontói kúriájánál szerdán lövöldözés tört ki, amelyben megsérült a rapper egyik testőre. Ez az a ház, amelynek képét Lamar is az egyik dal borítójának választotta, és ahol az általa emlegetett pletyka szerint fiatal nőket hálóz be Drake. 

A csata elfajulásán nyomon lehet követni a legnagyobb változásokat, amelyek a műfaj mainstreamjében történtek, valamint azt a politikai polarizációt is, amely világszerte jellemzi a társadalmakat, például olyan ügyek mentén, mint a nők és kiskorúak ellen elkövetett zaklatás és egyéb bűncselekmények.

Nem kúszóosztás, de nem is barátságos meccs

A két rapper közötti ellenségeskedés (feud) kezedének Big Sean 2013-as dalát, a Controlt tartják, amelyen közreműködő előadóként szerepelt az akkor ígéretes, feltörekvő tehetségként ismert Lamar. Az akkor még csak 26 éves, ambícióval telt előadó Drake-kel együtt több pályatársát is (köztük a számot jegyző Big Seant) megnevezte szövegében, és a kollegiális rivalizálás szellemében azt üzente nekik: „Szeretetet érzek irántatok, de meg akarlak gyilkolni titeket”. Ezután tovább tisztázta, hogy a gyilkosságot zenei értelemben érti. Ez Drake-re vonatkozóan mára már megváltozott.


A kanadai rapper először még azt nyilatkozta, hogy képes a helyén kezelni a baráti beszólást, ám a hamarosan kiadott, The Language című számában úgy tűnt, hogy úgynevezett sneak disst, azaz „kúszóosztást” intézett Lamar felé: úgy szólt be neki, hogy nem nevezte meg, vagy tisztázta, hogy róla beszél. Drake kiadója ekkor tagadta, hogy erről lenne szó, ám ez utólag már kevésbé hihető, hiszen a kanadai előadó számtalan másik alkalommal is sneak disselt másokat, illetve hamarosan már arra utalt egy interjúban, hogy „megtette a magáét” az adok-kapokban. A The Language-ben Lamar anyagiasságot elítélő, a raphez való spirituális hozzáállását is kritizálta, valamint ilyen sorok is szerepeltek a dalban:

  • Nem tudom, miért hazudtak neked, de a szarod annyira nem is inspiráló
  • Bassza meg minden nigga, aki csak azért szólogat be, hogy valami reakciót váltson ki


A következő évek során mindkét féltől jelent meg egy-egy olyan szövegrészlet, amit beszólásként lehetett értelmezni. Marc Griffin, a Vibe szerzője ezt az időszakot a két férfi közötti hidegháborúként jellemezte. Pletykák szóltak egy állítólagos személyes veszekedésről a felek között, a mindkét művészt ismerő Kanye West pedig pár éve arról beszélt, hogy még mindig utálják egymást.  Ám 2023 októberében minden megváltozott.

Annyira vége a Nagy Hármasnak, hogy nem is volt

Nem Drake, és nem is Lamar volt a szikra, aki miatt minden robbant. Egy harmadik rapper, a hatásában hozzájuk mérhető J. Cole talált arról rappelni Drake dalán, a First Person Shooteren, hogy ők hárman alkotják a modern hiphop „Nagy Hármasát”. Erre Lamar 2024 márciusában reagált a Like That című számban, ahol jelezte, hogy nem lelkesedik az ötletért. Lamar másod- és harmadjelentésekkel, belső rímekkel és szójátékokkal teli szövegeit lehetetlen magyarra fordítani, de a fő üzenet kedvéért megpróbáljuk:

Baszódjon meg a Nagy Hármas, csak Nagy Én van.

Emellett pedig Drake-kel is közölte, hogy utálja a kúszóosztásait, a rappert és társaságát pedig kutyáknak nevezte, akik Stephen King Kedvencek temetőjébe tartanak.

 


Cole erre a 7 Minute Drill című dalban reagált, ám nem sokkal a publikálása után inkább mégis úgy döntött, hogy ő nem akar balhézni Lamarral. Egy koncertje alatt bocsánatot kért a kritikus számért és letörölte azt a streamingszolgáltatókról. Drake viszont azt mondta egyik koncertjén: „Felszegett fejjel járok… és tudom, hogy bármi lesz, nincs olyan nigga a földön, aki baszakodhatna velem”. Ezután pedig lőtt.

Áprilisban jött a Push Ups című dal, amelyben keményen beleállt Lamarba, és több, vele jóban lévő előadóba, amellyel mellékesen más feudokat is felélesztett. „Mi a fasz ez, húsz egy ellen?” – üzente a rapper, akinek ekkora már számos szexuális zaklatásról, nők elleni erőszakról és kiskorú behálózásáról szóló pletyka csorbította hírnevét (többek között a Stranger Thingsből ismert Millie Bobby Brown behálózásával vádolják). Drake egy szigorú határt is átlépett, szájára vette ugyanis Lamar családját: azzal vádolta feleségét, Whitney Alfordot, hogy félrelép testőrével.

A Push Upsszal egy napon egy másik dalban is üzent Lamarnak, amellyel szintén sok pályatársát idegesítette fel:

a Taylor Made Freestyle-ban ugyanis mesterséges intelligenciával alkotta újra Snoop Dogg és Tupac hangját, engedély nélkül.

Itt már látszott, hogy Drake vesztésre áll: a számban maga is beismerte, hogy egyre inkább ellenséges vele szemben a hiphop közege, de ezt annak tulajdonította be, hogy ő kanadai származású, nem pedig egy kemény, feketék által lakott amerikai „hood” szülöttje. Snoop Dogg az Instagramon, teljesen nyilvánvalóan betépve reagált lesajnálóan hangjának újrakreálására: „Hogy mit csináltak? Mikor? Hogyan? Biztos? … Inkább visszafekszem aludni”. Az elhunyt Tupac családja pedig közleményben ítélte el Drake-et, és állt be Lamar mellé:

Tovább súlyosítja az inzultust, hogy Tupac hangját Kemdrick Lamar ellen használták, aki nyilvánosan és személyesen is kizárólag tisztelettel nyilvánult meg Tupacról és hagyatékáról

– írták.

A műfaj rajongói pedig jogosan tették fel a kérdést: hol van már az a forradalmi, formabontó Drake, aki anno a Take Care című albumával szinte egymaga változtatta meg a hiphop mainstreamjének hangzását? Tényleg egy halott legendák emlékét mesterséges intelligenciával megszégyenítő kókler lett, aki robotokat hív segítségül egy rapcsatához? És így meddig maradhat igaz az eddig legtöbbet használt érve a Lamar elleni csatában, mely szerint anyagilag sikeresebb, mint az Emmy- és Pulitzer-díjas alkotó?

A kegyelemdöfésben már csak színtiszta gyűlölet volt

Innentől lejtmenet jött Drake számára. Lamar következő két számában (Euphoria, 6:16 in LA) elkezdett bedurvulni: azokon a pletykákon is gúnyolódott, melyek szerint Drake plasztikai sebészhez jár, rossz apának nevezte, és azt is nyilvánvalóvá tette, hogy ez már személyes ügy, ami nem a tehetségről és a rapperi nagyságról szól, mint 2013-ban, amikor megjelent a Control, amelyből itt is parafrezált.

Ez nem a kritikusokról szól, nem a trükkökről, nem arról, hogy ki a leghatalmasabb. Ez mindig is a szeretetről és a gyűlöletről szól, én pedig a legnagyobb gyűlölködő vagyok

– írta, nyilvánvalóvá téve, hogy a gyilkolást már nemcsak zenei értelemben érti. A Euphoria vége felé pedig figyelmeztette Drake-et, hogy ne beszéljen többet a családjáról, mert akkor „vér fog folyni a te családodban”. A kanadai erre azzal válaszolt, hogy Family Mattersnek keresztelte el következő disszét, amelyben azt állította, hogy nem Lamar a saját gyerekei biológiai apja.

Ő pedig beváltotta fenyegetését, és következő, Meet the Grahams nevű számában – amelyet alig fél órával a Family Matters után jelentetett meg – Drake összes ismert családtagját szóba ejtette. A kegyelemdöfés az volt, hogy hozzájuk egyáltalán nem agresszíven szólt: Drake fiának klasszikus apai intelmeket küldött, amelyeket szerinte Drake nem tud megadni, szüleit szidalmazás nélkül kritizálta, hogy egy olyan embert neveltek fel, akinek szerinte Harvey Weinsteinnel kéne egy cellában ülnie. Végül hosszan sorolja, hogy szerinte miről hazudott életében Drake, majd így zárja sorait:

Hazudtál az egyetlen művészről, aki segíthetne rajtad, bassza meg a rapháború, ez egy hosszú háború saját magaddal.

Ne lepődjünk meg, ha a Meet the Grahams-t több zenei toplistán is viszontlátjuk majd a jövőben:


A május 4-i, Not Like Usban aztán a korábbi pedofilvádakat részletezte pontról pontra: megemlítette azt a pletykát is, amely szerint Drake egy fiatal nőket behálózó „szexszektát” üzemeltet a villájában. Ezzel védekező helyzetbe kényszerítette a kanadait, aki a feud legfrissebb, The Heart Part 6 című számában már inkább defenzíven, mint offenzívan rappel.


A háborúban Lamar saját életművét bőven gazdagította, miközben reflektorfényt adott a Drake elleni vádaknak, amelyeket a #MeToo utáni korszakban egyre kevesebben tudnak figyelmen kívül hagyni. Azt is megmutatja a háború, hogy milyen lehet a hiphop-előadók közti konfliktusok jövője a közösségi média felgyorsult, polarizált környezetében, ahol sokkal könnyebben terjednek a valós visszaélések, de a hazug pletykák is. A Nagy Hármas által meghatározott korszak a műfaj mainstreamjében lezárult. Lamar a csúcson van, Drake pedig távozni készül onnan.

Nyitókép: Flickr / Wikimedia Commons

#Kultúra#drake#kendrick lamar#rapper#beef#dal#beszólás#vád#család

Címlapról ajánljuk